Search This Blog
Wednesday, September 2, 2009
TEKNIK BELAJAR BERKESAN
TIADA SUATU SISTEM YANG BERKESAN
SETIAP HALAMAN BUKU YANG DIBACA CUMA MENGHABISKAN WAKTU TANPA ADA SUATU PERTAMBAHAN YANG JITU DALAM PERBENDAHARAAN ILMU TANPA PENGULANGAN DAN PENGUKUHAN MAKLUMAT TIDAK AKAN KEKAL LAMA DALAM INGATAN.
MENGIKUT DR. NORAINI DALAM BUKUNYA:
SUMBER KAJIAN SAINS DIDAPATI BAHAWA ISIPADU SIMPANAN INGATAN PURATA MANUSIA MELEBIHI 125,000,000,000,000 UNIT SUATU ANGKA YANG AMAT MENAKJUBKAN, NAMUN DEMIKIAN SECARA PURATA EMOSI MEMPENGARUHI KECERDASAN OTAK.
SELALU FIKIRKAN “SAYA BOLEH”.
JANGAN SUKA MENGATAKAN “TAK TAHU” “TAK FAHAM”.
MAKA ANDA MENJADI BETUL-BETUL TAK………
APABILA TIADA “MOOD” BELAJAR, ULANGKAJI BAHAGIAN YANG SENANG DIFAHAMI DAHULU.
APABILA FIKIRAN TIDAK TENANG, HEMBUS NAFAS SECARA PERLAHAN.
ORANG YANG TIDAK PERNAH RASA “TENSION” TIDAK AKAN MAJU.
UNTUK MENGELAKKAN PERASAAN CEMAS ATAU “TENSION” YANG KETERLALUAN, BUATLAH SENAMAN YANG ASAS
MENETAPKAN SASARAN KECIL TERHADAP RANCANGAN YANG BESAR.
MEMBACA TANPA SASARAN UMPAMA LOMPAT TINGGI TANPA ARAS.
TINGGALKAN MATA PELAJARAN YG DIMINATI DI AKHIR ULANGKAJI.
MEMBUAT RAMALAN SOALAN MEMPUNYAI PERKAITAN BESAR DALAM PENINGKATAN KEBOLEHAN.
SETIAP HALAMAN BUKU YANG DIBACA CUMA MENGHABISKAN WAKTU TANPA ADA SUATU PERTAMBAHAN YANG JITU DALAM PERBENDAHARAAN ILMU TANPA PENGULANGAN DAN PENGUKUHAN MAKLUMAT TIDAK AKAN KEKAL LAMA DALAM INGATAN.
MENGIKUT DR. NORAINI DALAM BUKUNYA:
SUMBER KAJIAN SAINS DIDAPATI BAHAWA ISIPADU SIMPANAN INGATAN PURATA MANUSIA MELEBIHI 125,000,000,000,000 UNIT SUATU ANGKA YANG AMAT MENAKJUBKAN, NAMUN DEMIKIAN SECARA PURATA EMOSI MEMPENGARUHI KECERDASAN OTAK.
SELALU FIKIRKAN “SAYA BOLEH”.
JANGAN SUKA MENGATAKAN “TAK TAHU” “TAK FAHAM”.
MAKA ANDA MENJADI BETUL-BETUL TAK………
APABILA TIADA “MOOD” BELAJAR, ULANGKAJI BAHAGIAN YANG SENANG DIFAHAMI DAHULU.
APABILA FIKIRAN TIDAK TENANG, HEMBUS NAFAS SECARA PERLAHAN.
ORANG YANG TIDAK PERNAH RASA “TENSION” TIDAK AKAN MAJU.
UNTUK MENGELAKKAN PERASAAN CEMAS ATAU “TENSION” YANG KETERLALUAN, BUATLAH SENAMAN YANG ASAS
MENETAPKAN SASARAN KECIL TERHADAP RANCANGAN YANG BESAR.
MEMBACA TANPA SASARAN UMPAMA LOMPAT TINGGI TANPA ARAS.
TINGGALKAN MATA PELAJARAN YG DIMINATI DI AKHIR ULANGKAJI.
MEMBUAT RAMALAN SOALAN MEMPUNYAI PERKAITAN BESAR DALAM PENINGKATAN KEBOLEHAN.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment